Domnule Preşedinte al României, Traian Băsescu,
Domnule Director al Serviciului Român de Informaţii, George Cristian Maior,
Domnule ministru al Culturii şi Patrimoniului Naţional, Kelemen Hunor,
În virtutea obligaţiilor şi atribuţiunilor dumneavoastră legale, vă solicit să interveniţi şi să stopaţi un act de terorism cultural fără precedent, aflat în desfăşurare în momentul de faţă, care lezează cele mai intime resorturi ale identităţii culturale naţionale.
Edilii Târgu Jiului, oraş care găzduieşte Ansamblul Sculptural „Calea Eroilor”, capodoperă a sculpturii moderne şi pilon esenţial al spiritualităţii româneşti, au încheiat un „Memorandum” cu două organizaţii non-guvernamentale din Statele Unite ale Americii – Fundaţia Infinitul şi Fondul Mondial al Monumentelor – cărora le-au încredinţat puteri cvasi – depline în gestionarea „problemei Brâncuşi” şi în reinterpretarea creaţiei sculptorului.
Zeci de ani s-a acţionat sistematic pentru distrugerea fizică a elementelor Ansamblului Sculptural „Calea Eroilor”. Din 1990 s-a intensificat şi campania de dezrădăcinare a creaţiei lui Constantin Brâncuşi din locurile genezei sale, de eliminare a spaţiului cultural şi de civilizaţie românesc dintre sursele operei întemeietorului sculpturii moderne. S-a mers până la a se acredita, de către „iniţiaţi”, ideea că Brâncuşi ar fi plecat semianalfabet din spaţiul retrograd al României şi că, ajuns la Paris, în contact cu arta neagră, cu misticul tibetan Milarepa şi cu câteva loji masonice, s-a reconfigurat spiritual şi a creat, în 1907, „Sărutul”, operă ce a marcat începutul sculpturii moderne. Din România ar fi păstrat nişte reminiscenţe, care mai mult l-au încurcat.
De acum, aceste teze nu vor mai fi emise din Occident, ci chiar de la umbra Coloanei Infinite, cele două ONG-uri americane obţinând, deja, autorizaţie de construcţie pentru edificarea „Centrului de vizitare şi interpretare Brâncuşi”, o clădire de 1430 de metri pătraţi, care va răsări în scurt timp la câţiva paşi de Coloană, pe Calea Eroilor, axa care leagă Masa Tăcerii, Poarta Sărutului, Biserica Sfinţii Apostoli „Petru şi Pavel” şi Coloana Infinită.
Fundaţia Infinitul din Statele Unite ale Americii a desfăşurat în ultimii ani o colectă publică – fără niciun control din partea statului român – pentru strângerea fondurilor necesare edificării acestui „Centru”. Acum, pe toate canalele media anunţă că „donează” 1,250 milioane dolari pentru realizarea „Centrului”.
În realitate, clădirea este proprietatea americanilor care, contractual, „îşi rezervă dreptul de a o dona în viitor”. Totuşi, Consiliul Local Târgu Jiu a aprobat în unanimitate finanţarea integrală, din bani publici, a tuturor activităţilor şi cheltuielilor de personal din această clădire absolut privată! Staff-ul managerial al „Centrului” va fi numit de partea americană, care are două treimi din voturi.
Toate studiile cu privire la Brâncuşi emise din acest „Centru”, în care se mută „miezul problemei” în materie de Brâncuşi, în România, vor avea nevoie de aprobarea Fundaţiei Infinitul. Tot contractual s-a stabilit că, pe fiecare înscris ieşit din „Centru”, trebuie să fie inserată o sintagmă prin care „să fie recunoscută etern contribuţia Ioanei Banu Ertegun şi a lui Ahmet Ertegun”. Deci, pe fiecare studiu, vedere, album sau simplu pliant, lângă Brâncuşi vor sta de aici înainte şi cei doi Ertegun, de la Fundaţia Infinitul.
Prin acelaşi contract, primarul Târgu Jiului, Florin Cârciumaru, a acceptat ca Radu Varia, demolatorul Coloanei Infinite, cel care a despuiat-o ilegal, fără aprobare, în 1996 şi a scos-o la cerşit, realizând abia după demontare că nu există banii necesari restaurării, monumentul rămânând desfigurat până la finele anului 2000, interval în care a suferit barbarii de neimaginat comandate de acelaşi Radu Varia, ei, bine, acest cetăţean francez de origine română, care l-a scos pe Brâncuşi din relaţia indisolubilă cu spiritualitatea ancestrală românească, inventând alte surse pentru creaţia sa, va avea expoziţie permanentă în „Centrul” de la umbra Coloanei Infinite. Mai mult, proiectul clădirii a fost realizat de arhitectul american de origine română Mihai Radu, apropiat al lui Radu Varia şi autor al unui proiect de modificare urbanistică a Târgu Jiului, premiat la nivel internaţional, dar nevăzut de nimeni la Târgu Jiu. Aplicarea proiectului tocmai a demarat, pentru că acest „Centru” e parte a sa.
Alături de Fundaţia Infinitul şi Consiliul Local Târgu Jiu, a semnat „Memorandumul” şi Fondul Mondial al Monumentelor, un alt ONG din Statele Unite ale Americii, care a susţinut consecvent soluţiile distructive ale lui Radu Varia de „restaurare” a Coloanei Infinite, făcând şi o donaţie înainte de anul 2000, condiţionată de aplicarea acestora. Sub atenta îndrumare a Fondului Mondial al Monumentelor, au fost modificate Aleile Parcului Coloanei, în contradicţie cu proiectul original avizat de Brâncuşi. Lângă Masa Tăcerii au apărut trepte negândite niciodată de sculptor, care să stabilizeze nămolul adus tot din Statele Unite ale Americii, în schimbul a sute de mii de euro şi împrăştiat pe Calea Eroilor. La scurt timp, elementele Aleii Scaunelor erau deja mucegăite, din cauza nămolului din jur.
Deloc întâmplător, interesele celor două ONG-uri în România sunt reprezentate oficial de Cristiana Stoica, soţia ex-ministrului Justiţiei, Valeriu Stoica. Prin textul aprobat de edilii Târgu Jiului şi deja semnat cu partea americană, Cristiana Stoica îl obligă pe primarul Florin Cârciumaru să facă toate demersurile pentru acceptarea şi includerea clădirii americane ca element al Ansamblului Sculptural „Calea Eroilor”, alături de Masa Tăcerii, Poarta Sărutului, Biserica Sfinţii Apostoli „Petru şi Pavel” şi Coloana Infinită!!!
Acum, administrativ, Ansamblul Sculptural „Calea Eroilor” se află în grija Centrului Municipal de Cultură „Constantin Brâncuşi”, aflat în subordinea Consiliului Local. Această instituţie va fi contopită cu „Centrul” american, invocându-se că nu există fonduri pentru a le susţine pe ambele. Premergător, în aceste zile tocmai a fost instalat ca director al Centrului Municipal de Cultură „Constantin Brâncuşi” ex-jurnalistul Ovidiu Popescu, singurul reprezentant al presei locale care l-a susţinut public consecvent pe Radu Varia. Pe lângă amiciţia cu Radu Varia, pe Ovidiu Popescu l-a calificat în această funcţie şi comerţul cu căni şi farfurii pe care sunt inscripţionate chipul lui Brâncuşi şi operele sale. De altfel, în prima etapă a concursului, în noiembrie 2010, proiectul său managerial a fost notat cu 3,80. În ianuarie, acelaşi autor a fost notat cu 8,50, în baza aceleiaşi grile de evaluare, pe un proiect aproape identic. Predecesorul său, Sorin Lory Buliga, geolog, tocmai a primit titlul de sculptor din partea Uniunii Artiştilor Plastici, fără să fi sculptat nimic, niciodată.
Aceste acte de terorism cultural se întâmplă în secret. Înainte de semnarea Memorandumului nu a avut loc nicio consultare publică. Unii consilieri locali susţin că au votat Memorandumul fără a-l putea citi în prealabil.
În aceste zile, la Târgu Jiu, se organizează o nouă manifestare „Brâncuşiana”, de la care au fost eliminaţi toţi specialiştii incomozi. Se discută despre „135 de ani de nemurire” a lui Brâncuşi, un fel de bocet organizat. Manifestarea e plătită din bani publici, dar în cadrul ei nu se suflă niciun cuvânt despre contractul semnat cu americanii, deşi am cerut personal, insistent, dezbaterea documentului în plen.
Domnule Preşedinte al României,
Domnule Director al Serviciului Român de Informaţii,
Domnule ministru al Culturii şi Patrimoniului Naţional
Vă rog să dovediţi responsabilitate şi să opriţi, prin pârghiile legale la îndemână, înfiinţarea şi fiinţarea Centrului american de reinterpretare a lui Brâncuşi, la umbra Coloanei Infinite, cu bani publici, în condiţiile statuate de Memorandumul deja semnat.
Dacă cel puţin una dintre instituţiile fundamentale ale statului de drept ar funcţiona la Târgu Jiu, Memorandumul nu ar fi fost semnat niciodată într-o asemenea formă, cu partea americană.
Aştept, împreună cu cei căror le pasă de România şi de românism, poziţiile şi intervenţiile dumneavoastră oficiale.
Domnule Preşedinte al României,
Eventuala dumneavoastră intervenţie nu va avea efectul imagologic al recuperării jurnaliştilor români din Irak. Cu toate acestea, încercaţi să faceţi în aşa fel încât măcar Brâncuşi să le rămână românilor, autentic şi nereinterpretat. Sau daţi-le americanilor şi Balada lui Ciprian Porumbescu, la reinterpretat şi remixat. Pe ritmuri de manele sau de „house” ar putea suna chiar inovator…