Mihail Neamțu este absolvent de filosofie și teologie, cu un doctorat la King’s College și președinte al unei formațiuni recent apărute pe scena politică din România – Partidul Noua Republică. Este lăudabil că în mediul politic arid și banal românesc mai apar și politicieni care au capacitatea de a se exprima coerent, ca alternativă la iritantul tip de politician consacrat prin limbajul de lemn instituționalizat de Iliescu și tot ce-a descins din el. Principiile Noii Republici sunt, de asemenea, interesante și foarte europene – instituții de stat serioase, care să servească cetățeanul, anularea imunității parlamentare, mentalitate politică anti-tătuc, limitarea mandatelor primarilor etc. Va fi interesant de urmărit dacă aceste principii vor fi și puse în practică, atunci când dreapta va reveni la putere. În interviul acordat GORJNEWS, Mihail Neamțu argumentează de ce recentul referendum, cu esența sa perfect-fesenistă, reprezintă un abuz cu efecte extrem de nefericite asupra României europene.
C. Cuteanu: Cine este responsabil pentru acest fiasco din ultimele luni, culminând cu un referendum inodor și incolor, cu pagube de imagine imense pentru statul de drept și cu efecte nefericite la nivelul echilibrelor macro-economice?
M. Neamțu: Responsabili pentru această criză politică nu pot fi decât cei care au orchestrat asaltul nemaiîntâlnit asupra instituţiilor statului. Guvernul Ponta, alături de majoritatea USL-istă din Parlament, trebuie să răspundă pentru imensele pagube economice şi de imagine produse României. Sunt încrezător că românii îi vor taxa dur la alegerile legislative din toamnă, la fel cum au făcut-o deja boicotând referendumul. Sondajele arată că USL continuă să scadă vertiginos în preferinţele electoratului.
C.C.: Mai este cazul ca Victor Ponta să rămână prim-ministru? Ce credeți că va face Crin Antonescu?
M.N.: Victor Ponta nu mai are opţiunea unei ieşiri onorabile de pe scena politică. Actualul premier a ratat această şansă atunci când a refuzat să îşi dea demisia în urma verdictelor de plagiat ale comisiilor universitare. După o asemenea demonstraţie de indolenţă îmi vine greu să cred că liderul PSD va pleca de bunăvoie din fruntea guvernului după o „simplă” înfrângere politică.
Situaţia lui Crin Antonescu este, însă, diferită, pentru că acesta şi-a asumat public retragerea în cazul în care Traian Băsescu nu va fi demis de populaţie. Orice abatere a lui Crin Antonescu de la această promisiune ar fi descalificantă pentru un politician care se visa preşedintele României.
C.C.: Ion Iliescu îi cere demisia Președintelui Băsescu, în numele democrației. Ați putea comenta?
M.N.: Probabil Ion Iliescu face apel la „democraţia originală” pe care împreună cu acoliţii săi a construit-o după decembrie 1989. Preşedintele de onoare al PSD ar trebui să realizeze că am depăşit anii tulburi ai tranziţiei postcomuniste, atunci când România s-a reîntors în familia democraţiilor europene. USL-ul ne-a reamintit în ultimele luni de perioada în care FSN-ul condus de Ion Iliescu stăpânea în mod autoritar întreaga ţară. Se pare însă că românilor nu le prieşte revenirea la o asemenea perspectivă.
C.C.: Mai are Președintele Traian Băsescu legitimitate?
M.N.: Nu cred că legitimitatea lui Traian Băsescu ar trebui evaluată în funcţie de cota fluctuantă din sondajele de popularitate. Actualul preşedinte a primit votul cetăţenilor pentru încă cinci ani şi ar trebui lăsat să îşi ducă la bun sfârşit mandatul. Alegerile din 2009 reprezintă adevărata sursa de legitimitate pentru Traian Băsescu. Am văzut cum tentativa USL de a-i întrerupe abuziv mandatul a fost sancţionată de electorat la referendum.
C.C.: Cum vedeți viitorul mișcării de centru-dreapta în România și ce principii credeți că o vor face să performeze la alegerile generale din toamna lui 2012?
M.N.: Noua Republică a apărut ca o reacţie cetăţenească la corupţia şi incompetenţa actualei clase politice. Credem în libertate individuală, familie, comunitate, inovație, inteligenţă şi integritate. Refuzăm România baronilor și luptăm împotriva dictaturii „partidelor-jupân” – cele care dispreţuiesc valorile şi interesul cetăţenilor în beneficiul aranjamentelor patrimoniale și al intereselor de grup. O eventuală alianţă electorală a forţelor de dreapta ar trebui să pornească de la aceleaşi principii.
Noua Republică este şi va rămâne, însă, un proiect independent, indiferent dacă va opta pentru o formă de colaborare cu alte structuri de dreapta în vederea participării la alegerile parlamentare de la sfârşitul anului.
C.C.: Există foști membri ai PD-L care s-au furișat cu discreție în Guvernul Ponta – îi veți primi în noua mișcare de dreapta, dacă veți constitui guvernul la toamnă?
M.N.: Răspunsul la întrebarea dumneavoastră nu poate fi decât negativ. Traseismul reprezintă una dintre cele mai grave boli ale clasei politice postdecembriste fiind de natură să altereze profund opţiunile electoratului. Am văzut, mai ales în ultimii ani, cum migraţia politicienilor de la un partid la altul a jucat un rol decisiv în configurarea majorităţilor parlamentare. Noua Republică militează pentru adoptarea unor măsuri aspre de combatere a traseismului politic în Parlamentul României.
C.C.: A devenit România acum un membru de rang inferior în U.E.?
M.N.: România a avut de la început un statut aparte în Uniunea Europeană pentru că nu a reuşit să îşi rezolve problemele din Justiţie într-un mod convingător pentru partenerii europeni. Ştim foarte bine că una dintre condiţiile aderării României la Uniunea Europeană a fost acceptarea Mecanismului de Cooperare şi Verificare, menit să urmărească evoluţia reformelor din Justiţie. După câţiva ani în care am bifat unele reuşite şi ţara noastră părea că se îndreaptă în direcţia cea bună, problemele României au revenit în atenţia Europei în urma abuzurilor instituţionale comise de actuala putere. Reacţiile critice ale oficialilor europeni şi concluziile dure ale ultimului raport MCV mă determină să privesc cu îngrijorare viitorul european al ţării noastre, în condiţiile în care USL rămâne la guvernare.
C.C.: Cum comentati decizia CCR?
M.N.: Uniunea Social-Liberală încearcă să schimbe regulile la finalul jocului, pentru a întoarce un rezultat care nu o avantajează. Legea stabileşte clar că listele electorale permanente pot fi constestate în faţa instanţei de judecată doar înainte de exprimarea votului. Tergiversarea unei decizii a Curţii Constituţionale în privința referendumului pentru demiterea preşedintelui aruncă țara în haos. Cursul de schimb se prăbușește, se produc masive ieșiri de capital din țară, investitorii îşi suspendă activitățile, iar întreaga Europă priveşte cu îngrijorare evoluţia crizei politice din România. Sper ca decizia CCR din data de 12 septembrie să consemneze revenirea la o stare de normalitate în politica românească.
C.C.: Ce mesaj aveți pentru susținătorii Noii Republici din Gorj?
M.N.: Îi invităm să se implice activ şi să sprijine activităţile filialei noastre din Gorj. Noua Republică este deschisă tuturor cetăţenilor care împărtăşesc valori precum libertatea, pluralismul politic, munca, responsabilitatea, competiţia, dreptatea, cultura memoriei, morala creștină şi respectul faţă de patrimoniul spiritual.