La Ţicleni, 1280 de metri de asfalt costă 450.000 euro!
La Ţicleni, 1280 de metri de asfalt costă 450.000 euro!
Investigatii30 septembrie 2011

Primarul Ungureanu face drumuri mai scumpe decât Elena Udrea

Primăria Ţicleni a scos la licitaţie asfaltarea unui drum în localitate, respectiv Strada Stadionului, care trece prin faţa Grupului Şcolar Industrial de Petrol. Valoarea investiţiei este una destul de mare, ajungând la peste 18 miliarde de lei vechi însă, în mod surprinzător, drumul are o lungime de doar… 920 de metri la care se adaugă trei „alei” laterale de 120 de metri, astfel că întreaga lucrare presupune modernizarea a doar 1,3 km de şosea. Cu toate că încă de la început suma pare exorbitantă, ei bine, vă spunem că aşa şi este, şi nu este o opinie personală, ci bazată pe documente de la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului. Poate nu multă lume ştie, dar există un preţ de referinţă pentru kilometrul de drum asfaltat, reglementat printr-o Hotărâre de Guvern. Poate e surpriză, poate nu, dar kilometrul de drum asfaltat la Ţicleni costă cu vreo 70.000 de euro, fără TVA, mai mult decât cel al drumurilor asfaltate de ministerul condus de Elena Udrea.
Primăria Ţicleni a scos la licitaţie în urmă cu câteva zile, pe data de 22 septembrie, mai exact, o lucrare privind asfaltarea Străzii Stadionului din localitate. Licitaţia va avea şi o fază de licitaţie electronică, aceasta urmând să se desfăşoare în data de 10 octombrie, pe durata unei singure runde de 24 de ore. Potrivit documentaţiei postată pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, valoarea lucrărilor este de 1.850.000 lei (aproximativ 450.000 de euro), iar banii vor fi plătiţi din bugetul local. Asfaltarea acestor drumuri este, într-adevăr, o necesitate, în prezent circulaţia auto desfăşurându-se cu greutate din cauza gropilor din partea carosabilă, amenajată din beton încă de acum câteva decenii.
O scurtă privire prin documentele puse la dispoziţia firmelor interesate scoate la iveală şi „mica problemă” privind această licitaţie. Astfel, în memoriul tehnic sunt menţionate câteva aspecte interesante, printre care şi lungimea totală a drumurilor ce urmează a fi asfaltate. Şi nu, nu este nici pe departe vorba de câţiva kilometri de drum judeţean, nici de vreun pod pe traseu.

Un drum şi trei alei

Potrivit memoriului tehnic al lucrării denumite „Asfaltare străzi Ţicleni”, firma care îşi va adjudeca lucrarea trebuie să execute lucrări de asfaltare pe trei drumuri stradale: DS 35 – Strada Stadionului, DS 39 – Strada Snagov, DS 38 – Strada Lalelelor şi DS 37 – Strada Garoafelor. Este adevărat că sunt multe dar… cam scurte. Astfel, singura stradă care are o lungime respectabilă este cea a Stadionului, care măsoară 920 de metri, celelalte trei având lungimi egale de 120 de metri fiecare. Practic, doar lăţimea părţii carosabile, care are aproximativ 3,5 metri le face pe ultimele trei să treacă de stadiul de alei şi să între în categoria drumurilor. În total, societatea care îşi va adjudeca lucrarea trebuie să asfalteze doar 1,3 kilometri de drum sau, dacă vreţi mai exact, fix 1280 de metri.
Ar fi de menţionat că, în prezent, străzile sunt betonate dar, spre deosebire de alte autorităţi locale care au modernizat astfel de drumuri, asfaltul nu va fi turnat direct pe acesta, cum s-a întâmplat, de exemplu, la Primăria Motru. Astfel, potrivit caietului de sarcini, peste acest fundament de beton va fi amenajat unul tipic pentru drumuri din sorturi de balast, binder şi abia apoi va fi turnat un strat de asfalt. Altfel spus, lucrarea nu este făcută „pe jumătate”, aspect care, alături de necesitatea amenajării lui, reprezintă singurele lucruri bune legate de modernizarea drumului.

Mai scump ca la Ministerul Dezvoltării

Aşa cum vă spuneam anterior, întocmai aceste amănunte au făcut ca în jurul acestei lucrări să planeze suspiciunile cu privire la un suprapreţ. Chestiunea e destul de simplă şi uşor de demonstrat, cu acte provenite chiar de la cei care se ocupă de asfaltări de genul celei pe care urmează să o facă primarul din Ţicleni, Ion Ungureanu. Vă precizam că printr-un act normativ, respectiv Hotărârea de Guvern nr 363/2010, au fost stabilite nişte norme privind asfaltarea drumurilor. Printre norme sunt unele care reglementează şi un preţ estimativ pentru un kilometru de drum asfaltat, acesta fiind de 1.150.191 lei, respectiv 273.855 euro, la un curs estimativ de 4,2 lei/euro. Un calcul simplu arată că, dacă pentru 1.280 de metri de drum Primăria Ţicleni a cheltuit 1,85 milioane de lei atunci preţul pe km de drum ajunge la exorbitanta sumă de 1.445.312 lei adică nu mai puţin de 344.122 euro. Diferenţa nu e mare, „doar” vreo 70.267 euro/kilometru, ceea ce înseamnă că, pentru întreaga lucrare, Primăria Ţicleni va plăti nu mai puţin de 100.000 de euro în plus.

Stradă pe la Dian Popescu pe la poartă

Şoseaua este una plină de „VIP-uri”, plecând de la câteva clădiri administrative, printre care şi Grupul Şcolar Industrial de Petrol şi terminând cu sediile a două societăţi comerciale, respectiv Petromservice SA Sucursala Ţicleni şi binecunoscuta firmă locală Maserati SRL, aparţinând omului de afaceri Dian Popescu, preşedinte al PNL Gorj şi, totodată, cumnat al primarului din Ţicleni, Ion Ungureanu.

La Motru, kilometrul de asfalt ajunge la 400.000 euro!

Oficialii din Ţicleni nu sunt singurii care au ales să cheltuiască sume mult mai mari decât cele normale pentru a face lucrări de asfaltare. Recent, presa locală a relatat faptul că Primăria Motru a pus la bătaie un milion de euro pentru a asfalta un drum comunal în lungime de 3 kilometri. Preţul pentru un drum comunal asfaltat, reglementat prin aceeaşi Hotărâre de Guvern este de 193.506 lei. Cu toate acestea, Primăria Motru va achita aproape 400.000 de euro, TVA inclus, pentru un kilometru de drum comunal asfaltat. Şi asta în condiţiile în care, din caietul de sarcini s-a văzut că pe o mare parte din şosea fundamentul există, fiind turnat doar un strat de asfalt şi, mai mult decât atât, majoritatea drumurilor sunt cu aproximativ 1,5 – 2 metri mai înguste decât cele pentru care s-au făcut calculele.

2 COMENTARII
  • catalin 02.10.2011 la ora 21:29 pm
    nu inteleg cum licitatia finala va fi pe 10 octombrie,cand in Ticleni au si inceput asfaltarea strazii resptctive...ar trebui sa va interesati eventual sa va deplasati pana la locul cu pricina....cateva poze ,cateva interviuri...ca sa fie articolul complet
  • Asistăm la căderea capitalismului? | B 05.10.2011 la ora 20:32 pm
    [...] rau al Cellei, Dan Brasov,  Centrul Brancusi, Fetita junglei, Flavius Obeada, gabriela savitsky, Gorjnews, Maminineta, Maria Postu, Matilda, MeetTheSun, Mirela Pete, Mesterul Manole,  Mitzaa Biciclista [...]
Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *