În urma verificărilor efectuate de Prefectura Gorj, la solicitarea expresă a Asociației Grupul de Acțiune în Interes Public, prefectul Gheorghe Paraschivu a confirmat că viceprimarul cu atribuții de primar Aurel Popescu a încălcat legea, prin secretizarea proiectului de buget al Târgu Jiului pe 2017 și prin refuzul organizării consultării publice pe marginea proiectului de buget. Mai mult, din documentele remise de prefect atât asociației cât și Primăriei Târgu Jiu rezultă explicit că atât Aurel Popescu cât și alte persoane din conducerea Primăriei Târgu Jiu sunt pasibili de sancțiuni care culminează cu retrogradarea din funcția publică, pentru un an, sau chiar cu destituirea din posturile ocupate în prezent.
Din păcate, în explicațiile scrise formulate de Aurel Popescu, la solicitarea prefectului Gheorghe Paraschivu, am descoperit o multitudine de minciuni flagrante, care dovedesc, pe lângă neasumarea încălcării legii, și o doză incredibilă de rea credință.
Bugetul oricărei localități se constituie, în principal, din impozitele colectate de la persoanele fizice și juridice. Acei bani se întorc la cetățeni și la firme prin prestațiile structurilor publice și prin investițiile finanțate din bugetul local. Conducerea Primăriei Târgu Jiu și consilierii locali aveau obligația legală să facă public proiectul de buget și să ofere ocazia plătitorilor de impozite să decidă, prin propunerile lor concrete, cum și pe ce sunt cheltuiți banii colectați de la ei. Mai bine decât omul de rând și decât întreprinzătorul privat care adună tot mai greu banii de salarii și de impozite nu cunoaște nimeni nevoile de investiții și de dezvoltare ale unui oraș. Cu toate acestea, viceprimarul Aurel Popescu și-a permis să secretizeze proiectul de buget, cu complicitatea secretarului Grigore Jianu, a juriștilor Primăriei și a majorității consilierilor locali, care sunt fie cumpărați de PSD, fie își doresc cu ardoare să fie cumpărați.
Prin secretizarea proiectului de buget, Aurel Popescu a încercat să ascundă, de pildă, bugetul imens, de 75 miliarde lei vechi, de care beneficiază pentru salarii în 2017 Poliția Locală, o instituție ale cărei prestații benefice pentru oraș sunt foarte greu de identificat. 54 de miliarde lei vechi a alocat Aurel Popescu pentru subvenționarea transportului public în comun, de epocă, din Târgu Jiu. Sume uriașe au fost alocate pentru evenimente culturale de respirație locală, pomeni electorale, întreținere de spații verzi, peticiri de străzi și trotuare, reparații de parcări. Practic, bugetul a fost gândit (?) contrar legislației specifice, la modul extrem de general, pentru lucrări mai degrabă fictive, tocmai pentru nu se putea lua urma banilor publici la care, de ani de zile, sunt abonate doar două-trei firme de casă ale PSD-ului.
Cu două zile înaintea aprobării proiectului de buget secret, constatând că nu este disponibil niciunde în online și că în toate celelate reședințe de județ din România se organizaseră consultări publice, pentru strângerea de propuneri de optimizare de la cetățeni și de la firme, am atras atenția public că avem de-a face cu o încălcare flagrantă a legislației în vigoare. Reacțiile au fost dezarmante. Consilierul local liberal Nicolae Bobu, reprezentat al așa-zisei ”opoziții” din Consiliul Local, deși activează ca avocat a avut o reacție extrem de idioată, spunând că proiectul nu e secret, din moment ce i-a fost comunicat lui, în calitate de consilier local, cu doar trei zile în urmă. Mai mult, deși mai erau doar două zile până la votarea bugetului, Bobu a spus public că el e de acord să se organizeze dezbatere publică. Dar cum să faci așa ceva în doar două zile?
Aurel Popescu a reacționat și el, furnizând noi dovezi ale iresponsabilității care a marcat tot mandatul lui de viceprimar cu atribuții de primar. Concret, Popescu a spus că nu știe dacă proiectul e publicat pe site-ul Primăriei. Cu alte cuvinte, nu știa dacă el, personal, și-a respectat sau nu obligațiile legale. Bănuiesc că dacă întrebi femeia de serviciu a Primăriei dacă a spălat sau nu WC-urile, isi amintește clar, și dă un răspuns pe măsură. Popescu, nu. El a adăugat că, în mod cert, proiectul este afișat la avizierul Primăriei. Adică, zecile de mii de cetățeni din Târgu Jiu erau libere să se așeze câțiva ani, la coadă, ca să citească proiectul de buget, pe avizierul Primăriei. Și această declarație e profund mincinoasă, deoarece zecile de pagini ale proiectului de buget nu aveau cum să încapă pe avizierul de câteva zeci de cm pătrați.
Potrivit legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, Aurel Popescu trebuia să publice proiectul de buget pe site-ul Primăriei și să-l comunice presei locale. Mai mult, cu cel puțin 30 de zile înaintea aprobării proiectului de buget, Popescu trebuia să publice un anunț care să cuprindă ”termenul limită, locul şi modalitatea în care cei interesaţi pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ”. Firește că nu s-a achitat nici de această obligație legală, și nici secretarul Jianu și nici juriștii Primăriei și nici consilierii locali nu l-au tras de mânecă. Aceeași lege permite și organizarea unei întâlniri, cu toți cei interesați, pentru dezbaterea publică a proiectului de buget. Nici vorbă de așa ceva, la Târgu Jiu. Proiectul de buget a fost prezentat doar consilierilor locali miercuri, 22 martie, iar luni, 27 martie, a fost aprobat, fără nicio modificare! Astfel, Consiliul Local s-a dovedit a fi, încă o dată, o stuctură pur decorativă, care consumă inutil bani publici, furnizând doar aparența democrației și a legalității.
Aurel Popescu a încălcat și Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, care la art. 8 dispune că ”Procesul bugetar este deschis şi transparent, acesta realizându-se prin: a) publicarea în presa locală, pe pagina de internet a instituţiei publice, sau afişarea la sediul autorităţii administraţiei publice locale respective a proiectului de buget local (…)”
În explicațiile formulate oficial, la solicitarea Prefecturii Gorj, Aurel Popescu minte că a publicat cele aproape o sută de pagini ale proiectului de buget pe avizierul minuscul al Primăriei, considerând acest efort arhi-suficient. Mai mult, dă vina pe Administrația Județeană a Finanțelor Publice Gorj, care i-ar fi comunicat ultimele date necesare elaborării proiectului de buget abia în data de 15 martie, fapt care nu i-a mai permis organizarea unei consultări publice. La fel au stat lucrurile și în celelate reședințe de județ, dar acolo s-au organizat, totuși, consultări publice. Niciun impediment real, cu excepția nevoii de a crea cadrul necesar sifonării bugetului către firme de casă, nu l-a împiedicat pe Popescu să publice și pe site-ul Primăriei versiunea de proiect de buget pe care minte că a afișat-o în 3 martie la avizierul instituției.
Tot în răspunsul înaintat Prefecturii, Aurel Popescu și Grigore Jianu își permit să mintă, oficial, că n-au încălcat nicio lege și că, din contră, au organizat consultări publice cu toate asociațiile de proprietari, cu conducerile instituțiilor de învățământ preuniversitar de stat, cu asociațiile de tineret, cu reprezentanți ai cultelor și ai asociațiilor sportive. Nicio vorbă, însă, în fabulațiile șefilor Primăriei, despre eventuale consultări cu oamenii de afaceri. Nimeni n-a văzut nicio postare pe vreo rețea de socializare și nicio știre de presă legată de o astfel de consultare, în care Popescu și Jianu mint că ar fi fost implicate sute de persoane. Intrând în așa-zisa lor logică, înseamnă că întâlnirile au fost … secrete și că, înainte de a se desfășura, sutele de participanți au stat cuminți, la coadă, la avizierul Primăriei, să citească proiectul de buget, pentru a avea despre ce discuta cu conducerea instituției. Mitomania evidentă de care dă dovadă acest ins ajuns dintr-o regretabilă eroare să conducă orașul lui Brâncuși e dublată și de continua nesimțire de a semna ilegal ca ”primar” și acest document oficial, în condițiile în care nu este ”primar”, iar adresantul acestui document este prefectul, nimeni altul decât ”garantul respectării legii în teritoriu”.
Atât în răspunsul remis Asociației Grupul de Acțiune în Interes Public cât și într-un document oficial înaintat Primăriei, prefectul Gheorghe Paraschivu îi atrage atenția lui Aurel Popescu că secretizarea proiectului de buget constituie abatere disciplinară și că cei vinovați sunt pasibili de sancțiuni care pot culmina cu retrogradarea din funcția publică, pentru un an, sau chiar cu destituirea din posturile ocupate în prezent. Astfel, potrivit Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, art. 77, al. 3, sancţiunile disciplinare sunt:
”a) mustrare scrisă;
b) diminuarea drepturilor salariale cu 5-20% pe o perioadă de până la 3 luni;
c) suspendarea dreptului de avansare în gradele de salarizare sau, după caz, de promovare în funcţia publică pe o perioadă de la 1 la 3 ani;
d) retrogradarea în funcţia publică pe o perioadă de până la un an.
e) destituirea din funcţia publică.”
Iată și avertismentul remis lui Aurel Popescu de către prefect…
Alianța pentru o Românie Curată a mediatizat aici semnalul nostru în legătură cu secretizarea abuzivă a proiectului de buget.
În cele din urmă, Popescu a dispus ca bugetul Târgu Jiului să fie publicat pe site-ul Primăriei. Documentația respectivă poate fi consultată aici.