Primăria oraşului Bumbeşti Jiu încalcă legea achiziţiilor publice. Administraţia s-a văzut nevoită să anuleze două licitaţii din cauza unor abateri grave de la OUG 34/2006, privind atribuirea contractelor de achiziţii. În fapt, cei de la Bumbeşti Jiu nu au făcut altceva decât să „uite” să posteze în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice partea cea mai importantă a documentaţiei de atribuire: caietul de sarcini. Deşi la prima vedere pare o greşeală a administraţiei, aceasta, curios, se repetă în două cazuri. Mai mult decât atât, licitaţiile sunt anulate după ce unul sau mai mulţi ofertanţi solicită caietul de sarcini şi, evident, se constată infracţiunea. În definitiv, rămân două variante: ori la Achiziţii sunt nişte incompetenţi, ori au vrut să dea lucrarea unei firme de casă şi, pentru că alţii n-au înţeles mesajul, administraţia s-a văzut nevoită să stopeze procedurile.
Umblă vorba că un primar sau orice şef de autoritate publică poate să dea o lucrare cui vrea şi cum vrea, mai ales dacă îi merge mintea un pic şi, în plus, mai are şi ceva noroc. Mintea nu trebuie să-i meargă prea mult, pentru că sunt tot felul de metode cât se poate de banale, dar eficiente, prin care firmele care nu sunt agreate îşi fac coada colac singure şi se lasă păgubaşe, chiar dacă lucrarea pe care ar putea să o câştige este una destul de bănoasă. Un primar dintr-un oraş cu Complex Energetic a găsit o modalitate ingenioasă de a alunga concurenţa nedorită: le spune comercianţilor care vor să participe la licitaţie că nu vor primi banii pe lucrare, chiar dacă o execută. Şi, ca să fie sigur că toţi comercianţii îi calcă pragul biroului cu darul, se face că uită să posteze o parte importantă din documentaţia de atribuire în SEAP, după care vine cu o rectificare în care anunţă că firmele interesate pot ridica documentele lipsă, gen caietul de sarcini, direct de la sediul autorităţii contractante. Astfel, vine ofertantul, i se comunică cele trebuincioase, după care acesta, nemulţumit că va lucra degeaba, pleacă. Evident, totul este o minciună şi, uite-aşa la o cerere de ofertă se trezeşte primăria cu pricina cu un singur ofertant care vine, culmea, cu un preţ de multe ori nesimţit de apropiat de cel la care lucrarea fusese estimată iniţial. O fi aranjament, n-o fi, nu contează. Cert este, însă, că primarul cu pricina pare să fi vândut brevetul de invenţie şi altora, numai că aceştia nu au fost în stare să-l aplice atât de eficient. Este vorba de autorităţile din Bumbeşti Jiu, care par să fi încercat acelaşi tertip, numai că nu le-a ieşit deloc.
Prima dată, autorităţile locale din Bumbeşti Jiu „greşesc” la atribuirea unui contract de achiziţii publice în luna septembrie. Pe data de 22.09.2011 apare în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice un anunţ al Primăriei Bumbeşti Jiu privind „Proiectare şi execuţie sistematizare pe verticală în curtea Şcolii Generale Nr. 1”. Potrivit anunţului, licitaţia trebuia să aibă loc pe data de 12 octombrie, iar firma care urma să–şi adjudece contractul primea aproximativ 2,2 miliarde de lei vechi, fără TVA, pentru a se achita de sarcini.
În mare, lucrarea presupunea proiectarea şi amenajarea de şanţuri şi rigole în curtea şcolii, însă nimeni nu a prea putut să-şi dea seama şi cam ce trebuie, efectiv, executat, adică nişte dimensiuni ale lucrării, măsurători şi alte din astea, lucruri esenţiale, de altfel, pentru că lipsea partea cea mai importantă a documentaţiei de atribuire: caietul de sarcini. Cei de la Bumbeşti Jiu nu au menţionat că interesaţii pot să ceară caietul de sarcini la sediul Primăriei astfel că, până la urmă, s-au văzut nevoiţi să-l publice în SEAP. E adevărat, fac asta ceva mai târziu, prin 27 septembrie, la o săptămână de când postaseră documentaţia iniţială. Totuşi, nici asta nu este suficient. Ba mai mult, administraţia pare să progreseze în „greşeală” pentru că, în loc de Caietul de sarcini, apare în SEAP ceva mai asemănător cu un… Memoriu tehnic. Până la urmă, adică peste alte cinci zile, se constată că se încălcaseră grav prevederile OUG 34/2006 privind achiziţiile publice, şi licitaţia este anulată. Dacă ar fi să mergem pe prezumţia de nevinovăţie, am putea crede că este, aşa cum spuneam, o greşeală.
Numai că autorităţile locale din Bumbeşti Jiu par să încerce din răsputeri să ne convingă că nu este o greşeală, ci o practică. În aceeaşi zi, pe data de 26 septembrie, Primăria Bumbeşti Jiu postează un alt anunţ de participare la atribuirea, prin cerere de ofertă, a lucrării „Proiectare şi execuţie reabilitare instalaţii încălzire sediu Primărie, Oraş Bumbeşti Jiu”. Valoarea lucrărilor era de 667 de milioane de lei vechi, fără TVA. Licitaţia urma să aibă loc pe data de 26 octombrie. Absolut întâmplător, din documentaţia de atribuire lipseşte, aţi ghicit, exact caietul de sarcini. Din nou! Deşi este trecută în cuprinsul listei de documente urcate în SEAP, aceasta lipseşte cu desăvârşire, ca şi când cineva a scos-o intenţionat de acolo. Un ofertant interesat de lucrare cere, aşa cum era normal, şi această secţiune din documentaţia de atribuire. În data de 28 septembrie, Primăria Bumbeşti Jiu a răspuns că, în scurt timp, va pune la dispoziţie restul documentaţiei de atribuire, lucru care se întâmplă, însă, exact ca în cazul licitaţiei anulate pentru sistematizarea pe verticală de la Şcoala Generală 1. Din nou, se constată „abateri grave de la prevederile legislative” care afectează procedura de atribuire. Să fie, totul, o modalitate cât se poate de legală pentru a atribui lucrări publice cui vor autorităţile? Până nu avem un răspuns de la organele de ordine, nu putem decât să credem că da.