Gorjul este unul dintre cele mai înzestrate şi atractive din punct de vedere turistic judeţe ale României. Totuşi, suntem o prezenţă foarte firavă pe harta turistică naţională, unde ne regăsim doar ca destinaţie întâmplătoare sau ca escală către alte zone turistice, şi asta pentru un număr din ce în ce mai redus de turişti. Criza economică şi absenţa infrastructurii sunt, totuşi, cauze minore ale actualei stări de fapt. Suntem ocoliţi de turişti pentru că Gorjul şi minunăţiile lui rămân necunoscute publicului larg şi amatorilor de turism.
Proiectul cu finanţare europeană „Redescoperă Gorjul”, aflat acum în a cincisprezecea lună de implementare, cu un buget total de peste 10 miliarde lei vechi, în mare parte bani europeni, are pentru judeţ exact efectul unui tren gol care trece gâfâind printr-o gară pustie. Încinge puţin şinele de cale ferată, dar, după ce se pierde în zare, nimeni nu-şi mai aminteşte de el. Deşi miza promovării turistice şi de ansamblu a judeţului are efecte uriaşe în planul dezvoltării generale a Gorjului, Ion Călinoiu şi subordonaţii săi profund incompetenţi, implicaţi în acest proiect, au ratat-o cu o seninătate dezarmantă.
Din nefericire, autorităţile care ar trebui să verifice cum şi cu ce efecte s-au cheltuit 10 miliarde, bani europeni, o fac cu totul şi cu totul formal, în fugă, din birouri. Pe nimeni nu interesează că s-au ratat majoritatea angajamentelor luate faţă de finanţator. Ion Călinoiu s-a angajat că va creşte “cu cel puţin 20% numărul de turişti români” dar, în realitate, înregistrăm un regres. Pe nimeni nu interesează că, după 15 luni de “Redescoperă Gorjul”, judeţul nu a fost inclus în niciun circuit turistic, cultural, de afacerii sau de agrement.
Un alt obiectiv esenţial, “promovarea cu impact naţional a turismului montan, cultural, monahal, de agrement şi de aventură din judeţul Gorj” este departe de a fi atins. De aceea, nici gând să fi fost sensibilizat în vreun fel grupul ţintă vizat în cadrul proiectului, adică turişti români, agenţii şi operatori de turism, organizatori profesionişti de evenimente culturale ş.a.
În toamna anului trecut, în cadrul proiectului “Redescoperă Gorjul” s-a creat un eveniment local, intitulat “Săptămâna turismului gorjean”. În realitate, a fost un prilej pentru Ion Călinoiu să apară zile în şir în ziarele şi la televiziunile locale. Adică, publicitate electorală pe bani europeni, sacrificând obiectivul de promovare a judeţului. Practic, a fost aceeaşi spoială pe care o vedem în fiecare an la Zilele Oraşului, doar că au lipsit micii şi manelele. Nici picior de invitat din afara judeţului, la un eveniment de promovare a Gorjului. Cei din echipa de proiect s-au angajat faţă de finanţator că vor fi prezenţi la “Săptămâna turismului gorjean” touroperatori şi asociaţii profesionale din turism, reprezentanţi ai autorităţilor publice centrale şi locale din ţară.
S-au cheltuit banii, dar n-a venit NIMENI din afara judeţului. Cum a fost promovat evenimentul şi, implicit, judeţul, şi pe câţi bani, vă dezvăluim în continuare.
Premergător acestui eveniment ratat prin absenţa publicului-ţintă aprobat în cadrul proiectului, Consiliul Judeţean a organizat licitaţie pentru promovarea sa. Ce urmează să citiţi aici e cel puţin strigător la cer: Călinoiu a plătit ilegal, în urma acestei proceduri de atribuire, firmei A3D Studio S.R.L. suma de 245.520.000 lei vechi pentru: crearea unei pagini de Facebook, postarea unor materiale primite de la Consiliul Judeţean mură-n gură pe pagina de Facebook respectivă, elaborarea a patru compuneri de cel mult clasa a treia, de tipul “ţara mea are câmpii mănoase, dealuri înalte şi multe flori, izvoare line şi răcoroase, cerul albastru, fără de nori”, publicate în trei site-uri de ştiri. Toate acestea, aproape 250 milioane lei vechi!!! Acum, verificaţi şi domniile voastre dacă o pagină de Facebook cu 373 de prieteni, majoritatea gorjeni, realizată şi alimentată în fugă, fără elemente identitare vizibile, contribuie cu ceva la promovarea judeţului. Dacă patru compuneri intitulate preţios “advertoriale”, publicate pe site-uri puţin vizibile (aici, aici şi aici), au crescut cu ceva notorietatea judeţului.
Foarte grav e că deşi prestatorul nu a respectat condiţiile din caietul de sarcini, care prevedeau, de pildă, că acele advertoriale trebuie să însumeze în mediile online în care sunt postate minim 100.000 de vizualizări, Călinoiu s-a grăbit să aprobe şi să efectueze plata!!! Câte afişări au fost, de fapt? Îmi e şi frică să vă spun: pe cel mai vizibil dintre ziare, e vorba de cotidianul “Adevărul”, în 120 de zile materialul de “promovare” înregistrează, în momentul redactării acestui articol, 327 de afişări! Cât mai e, Călinoiule, până la 100.000?!?! Tu şi “specialiştii” pe care i-ai strâns în jurul tău, de opt ani de când conduci Consiliul Judeţean, sunteţi sănătoşi la cap sau nu???
Toată porcăria asta a fost aprobată fără minime verificări de şefa Direcţiei Gestionare Fonduri Comunitare pentru Turism, Gabriela Bostănescu. Lista iresponsabililor din Consiliul Judeţean care au recepţionat serviciile S.R.L.-ului cu pricina, drept conforme contractului, o puteţi vizualiza alăturat .
Aceiaşi iresponsabili au semnat şi “Raportul privind realizarea evenimentului local”, în care se uzitează, fireşte, acelaşi limbaj de lemn deloc persuasiv: “Un spectacol de mare anvergură şi ecou printre iubitorii de muzică populară a fost susţinut, timp de cinci ore, în faţa Palatului Administrativ – Piaţa Victoriei”, bla-bla-bla, bla-bla-bla. “Specialiştii” lui Călinoiu îşi imaginează că cu vrăjeala şi gândirea asta expirate promovează judeţul şi aduc turişti în Gorj, iar rezultatele – nule – se văd.
Una dintre poetesele de curte ale lui Călinoiu şi ale multor altor eminenţe locale, oricând gata să le închine ode în public şi să îi consilieze “cultural” în privat, exponentă a inexistentei societăţi civile din Gorj, profesor de limba română, fost consilier local, scriitoare de cronici despre cărţi cu sterilete. Întrucât apreciem că nu avem anvergura culturală care să ne învrednicească să-i rostim numele, nu o facem.
Într-o ediţie viitoare vă vom dezvălui cum, în cadrul aceluiaşi proiect “Redescoperă Gorjul”, acelaşi Ion Călinoiu a plătit o altă sută de milioane lei vechi pentru un website făcut pe genunchi, neştiut şi nevizitat de nimeni, prin care, chipurile, promovează judeţul.