Licitaţie preparată pentru Bebe Ionică, vicepreşedinte PSD Gorj şi patron de trust media
Ion Călinoiu, preşedintele Consiliului Judeţean Gorj, a dat dispoziţie clară subordonaţilor săi, specialişti în preparat licitaţii cu câştigător dinainte cunoscut, să facă în aşa fel încât aproape 6 miliarde lei vechi – în mare parte fonduri de provenienţă externă – să ajungă la Antena 1 Târgu Jiu, una dintre principalele trompete ale PSD Gorj. În fapt, fondurile sunt alocate de Fondul European pentru Dezvoltare Regională în cadrul proiectului „Redescoperă Gorjul”, iniţiat de Consiliul Judeţean, pentru creşterea vizibilităţii şi promovarea turistică a Gorjului. După ce şi-au dovedit incompetenţa în elaborarea proiectului, la care lucrează din 2009 şi care a fost respins în mod repetat de la finanţare, specialiştii Consiliului Judeţean se arată din cale afară de nepricepuţi în implementarea aceluiaşi proiect. Prin modul de derulare a proiectului şi prin felul în care a fost organizată licitaţia ce va fi câştigată de Antena 1 Târgu Jiu, specialiştii Consiliului Judeţean demonstrează clar că îi doare în cot de imaginea Gorjului şi de soarta turismului din zonă, alegând să vireze fondurile aferente proiectului, în strict interes de partid, unei echipe de jurnalişti pricepuţi în propagandă politică, dar străini de domeniul foarte specific al creării de imagine şi al promovării turistice a unui judeţ.
Povestea se întâmplă în Gorj, un judeţ în parte decopertat de exploatările miniere şi nenorocit de tot felul de alunecări de teren, şi în parte binecuvântat cu nişte zone şi obiective turistice mirifice la care, însă, e destul de greu de ajuns, având în vedere că drumurile se repară de trei ori pe an, dar niciodată la modul responsabil, tocmai pentru ca anul viitor să se reia reparaţiile şi alocările de bani publici către firme de partid. Totuşi, dacă se întâmplă să ajungi la frumuseţile patriei de pe raza judeţului Gorj, seara trebuie să faci cale întoarsă, pentru că nu ai unde înnopta. De regulă, sutele de pensiuni ridicate cu finanţare externă în ultimii ani sunt, de fapt, pentru uzul exclusiv al proprietarilor lor.
Niciodată, în anii din urmă, cei care decid soarta judeţului nu s-au adunat la o singură masă, rotundă, pătrată sau oricum s-ar fi nimerit, ca să discute responsabil despre valorificarea potenţialului turistic al Gorjului. Lăudabil este că specialiştii Consiliului Judeţean s-au apucat, în 2009, să redacteze un proiect cu finanţare externă, intitulat „Redescoperă Gorjul”, prin care îşi propuneau creşterea vizibilităţii şi promovarea turistică a judeţului. Pentru că nu fac notă discordantă cu majoritatea angajaţilor de la stat şi, deci, sunt foarte „pricepuţi”, abia în noiembrie 2010 le-a fost aprobată cererea de finanţare. Durata proiectului este de un an de zile şi curge din noiembrie 2010, momentul semnării contractului.
Suntem în aprilie 2011 şi au mai rămas câteva luni de derulare a proiectului, dar e limpede că nu s-a mişcat, nu s-a întâmplat şi nu s-a schimbat nimic. Încă o dovadă a profesionalismului desăvârşit a echipei domnului Ion Călinoiu. Deşi contractul de finanţare a fost semnat la 10.11.2010, marcând demararea proiectului, a fost înregistrat la Consiliul Judeţean Gorj abia o lună mai târziu, în data de 9.12.2010. Deci, în prima lună de proiect s-au concentrat să dea număr de înregistrare la contractul de finanţare. Până la urmă au reuşit! Apoi a urmat o perioadă de ceaţă densă, în care s-au derulat activităţi specifice, adică nu s-a făcut nimic. Nu putem să nu subliniem că pentru fiecare proiect cu finanţare externă sunt plătiţi alţi super-specialişti, însărcinaţi cu monitorizarea şi evaluarea paşilor parcurşi. Acest proiect are, e limpede, evaluatori foarte indulgenţi.
În ultimele săptămâni, angajaţii Consiliului Judeţean s-au ocupat de prepararea licitaţiei prin care aproape 6 miliarde lei vechi vor intra în buzunarul lui Bebe Ionică, vicepreşedinte al PSD Gorj şi deţinător de trust media curat – independent, adică cotidianul (independent, fireşte) “Gorjeanul” şi Antena 1 Târgu Jiu. Analizând documentaţia licitaţiei te apucă râsu’ – plânsu’. Detaliem mai jos, pe îndelete.
Imaginea judeţului, spoită cu var în 5 luni
În primul rând, nişte activităţi de o complexitate deosebită sunt îngrămădite într-un interval de cinci luni şi sunt încredinţate unei echipe de jurnalişti pricepuţi la propaganda politică, dar străini de domeniul foarte specific al creării de imagine şi al promovării turistice a unui judeţ. În principal, se cere crearea unui „element identitar pentru oferta turistică a Gorjului” şi, subsumate acestuia, realizarea de „materiale de promovare, film, spot, site web”, într-un concept unitar. Detaliat, conform caietului de sarcini, ar trebui să se realizeze, în cinci luni, următoarele:
„I. Editare şi realizare materiale de promovare
Pliant turism monahal – 30.000 buc.
Pliant turism montan – 30.000 buc.
Pliant turism istorie, cultură şi tradiţii – 30.000 buc.
Pliant Muzeele Gorjului – 30.000 buc.
Pliant Peşterile Gorjului – 30.000 buc.
Album de prezentare a judeţului Gorj – 2.000 buc.
Hartă turistică a judeţului Gorj – 10.000 buc
Banner – 1 buc.
Steguleţe – 10.000 buc
Pixuri – 5.000 buc.
Brelocuri – 10.000 buc
Insigne – 5.000 buc.
Multiplicare DVD – 10.000 buc.
II. Producţie şi difuzare materiale de promovare audio-vizuale
Film de prezentare – durată 15 minute
Spot TV – durată 90 secunde
Difuzare spot – minim 10 apariţii
III. Realizare portal de informaţii turistice şi promovare online”.
Cu alte cuvinte, câştigătorii licitaţiei vor trebui să inventeze un simbol al judeţului, corespondent frunzei găsite de Elena Udrea ca simbol al României. Apoi, subsumat acestui simbol, trebuie să conceapă o campanie unitară de construire a unei imagini identitare a judeţului şi să realizeze o mulţime de înscrisuri – pliante, albume, hărţi, bannere, filme, spoturi, site web. Dacă bugetul de 6 miliarde alocat depăşeşte foarte mult costurile reale, timpul alocat este arhiinsuficient, iar echipa de specialişti care a câştigat licitaţia înainte de a începe e departe de standardele de profesionalism şi competenţă necesare.
E limpede că nimeni nu ne va mai finanţa o a doua campanie de promovare a judeţului. Atunci, domnule Călinoiu, dacă avem o singură şansă, hai să ne batem joc de ea!
În condiţiile în care licitaţia se desfăşoară în familie, aşa, ca pe la noi, şi nu sunt accesate firmele cu experienţă în domeniu, care ar putea îndeplini obiectivele proiectului şi ar genera schimbările de imagine şi plusul de notorietate dorit, echipei de la Antena 1 Târgu Jiu nu-i rămâne decât să procedeze aşa, v-am spus, ca pe la noi: se pune mâna pe telefon şi se sună unul din „maeştrii fotografi” locali, care vine cu două – trei sute de poze. Apoi, se cheamă un tehnoredactor – există în trust, deci, s-a rezolvat, moca – care aruncă pozele respective în nişte pliante şi nişte albume. Se ia oferta cea mai ieftină de la cea mai neutilată tipografie şi se tipăresc înscrisurile. Concomitent, un cameraman filmează frumuseţile judeţului, asta dacă nu e îndeajuns de satisfăcătoare arhiva video – situaţie fericită în care se economiseşte şi carburantul. La montaj, imaginile devin spot video şi film de prezentare a judeţului. Cât despre website, se ia o temă gratuită şi în trei zile e terminat şi portalul online, care e gata crăpat după alte trei zile.
Că Călinoiu (sic!) şi compania îşi bat joc, se vede clar şi din alte prevederi cel puţin imbecile din caietul de sarcini. După ce plătesc peste 4 miliarde pentru pliante şi spoturi, impun celui care va câştiga licitaţia să difuzeze „de minimum 10 ori” (!!!) un clip de promovare a judeţului. Adică efect zero. Pentru aceste difuzări, amatorii de serviciu alocă peste un miliard de lei, de parcă acel spot s-ar difuza în timpul finalei campionatului mondial de fotbal! Domn’ Călinoiu, ca agricultor de carieră ar fi trebuit să împrumutaţi măcar foarte puţin din bunul simţ şi decenţa ţăranului român de altădată. Înţelegem că trompetele de partid trebuie unse, dar nu aşa şi nu din bani europeni.
Cât depre site-ul ce ar trebui realizat, sunt alocate 100 milioane lei, cu precizarea generală că banii sunt destinaţi “pentru realizarea si administrarea portalului de informaţii de turism”. Din nou se dovedesc străini de domeniu specialiştii Consiliului Judeţean, încurcând grav de tot borcanele. Era neapărat necesară defalcarea bugetului destinat exclusiv administrării site-ului, nemaipunând la socoteală că după cele cinci luni contractuale nu se ştie cine şi cu ce fonduri îl va întreţine.
Deşi portalul cu pricina ar trebui să fie deosebit de complex şi realizat profesionist, prin caietul de sarcini se impune câştigătorului contractului să îl creeze în termen de 10 zile (!!!) de la primirea comenzii scrise din partea beneficiarului. Mai rău, spoturile video de promovare a judeţului trebuie realizate în cinci zile!
Ca să fie siguri că acest contract ajunge negreşit la Bebe Ionică, subordonaţii lui Ion Călinoiu, analizând mai atent echipa de specialişti ai Antenei 1 Târgu Jiu au şi modificat caietul de sarcini, potrivindu-l mai bine pe calapodul acestora. Astfel, în mod incredibil, Călinoiu îi va descalifica pe candidaţii prea competenţi şi cu prea multă experienţă. Dacă iniţial coordonatorul trebuia să fi fost implicat în minimum trei proiecte similare, ulterior s-a postat pe SEAP o modificare la caietul de sarcini, cerându-se ca şeful echipei de implementare să fi fost implicat în maxim trei proiecte similare!
Un alt aspect, aparent colateral: cărei televiziuniu locale i-a cerut Ion Călinoiu, în mod exclusiv, să estimeze la ce preţuri i-ar conveni să onoreze contractul în discuţie? Antenei 1, Târgu Jiu, încă de anul trecut.
În final, reînnoiesc – inutil, ştiu – apelul la puţin bun simţ şi ceva decenţă, adresat lui Ion Călinoiu, celorlaţi stăpâni din ultimii 20 de ani ai acestui judeţ tot mai nenorocit, şi cârdurilor de incompetenţi ce le roiesc în jur.