Text publicat în nr. 2 al Ziarului de investigaţii GORJNEWS, apărut la 16 septembrie 2010.
Blestemul abătut după 1990 asupra urmelor lăsate de Brâncuşi la Târgu Jiu este fără sfârşit şi fără de leac. În absenţa unei minime dezbateri publice, fără a întreba nici măcar sinistrul Consiliu Cultural Consultativ, primarul Florin Cârciumaru a obţinut în şedinţa din 30 august a.c. acceptul Consiliului Local pentru semnarea unui Memorandum cu Wold Monuments Fund şi cu Fundaţia Infinitul din Statele Unite ale Americii, în baza căruia anul viitor, lângă Coloana Infinită, va răsări o clădire de 1430 metri pătraţi (!), conform fotografiei din proiect alăturate.
Destinaţia construcţiei: “Centru de interpretare şi vizitare Constantin Brâncuşi”. Terenul pe care va fi amplasată construcţia este deja în proprietatea americanilor, imobilul urmând a fi donat oraşului, dacă după primii cinci ani de tălmăcire şi răstălmăcire a lui Brâncuşi la el acasă străinii vor fi mulţumiţi.
Textul Memorandumului a fost impus autorităţilor locale de americani şi niciunul dintre edili sau dintre angajaţii Primăriei Târgu Jiu nu a avut vreo obiecţie. Aspect incalificabil, având în vedere conţinutul documentului.
În primul rând, americanii cer şi Cârciumaru acceptă să se angajeze sub semnătură că va include clădirea ca element al Ansamblului Sculptural “Calea Eroilor”, alături de Coloană, Poartă şi Masă. Facsimilul alăturat este dovada indubitabilă că primarului şi consilierilor săi, care nu au niciodată nimic împotrivă, nu le-ar strica un control psihiatric, sau măcar un test de măsurare a IQ-ului.
Cât de imbecil să fii să semnezi aşa ceva, sau să fii de acord cu aşa ceva? Cât de imbecil poate fi electoratul din Târgu Jiu care votează aproape în unanimitate, la nesfârşit, un primar care ne scoate în afara istoriei?
Memorandumul abundă în tot felul de enormităţi similare. Cârciumaru acceptă să susţină financiar absolut toate costurile presupuse de fiinţarea Centrului, ca americanii să monitorizeze strict felul în care decurge interpretarea lui Brâncuşi, ca americanii să recomande structura şi compoziţia conducerii Centrului, ca Radu Varia, profanatorul Coloanei Infinite, să aibă expoziţie permanentă în Centru (!!!). După ce americanii l-au scos la cerşit pe Brâncuşi, realizând fără niciun control din partea statului român colectă publică, ani în şir, în Statele Unite ale Americii, acum se angajează să aloce maxim 1,2 miliaone dolari pentru construirea acestei clădiri în coasta Coloanei Infinite. Asupra utilităţii şi necesităţii unui centru de interpretare a operelor brâncuşiene la Târgu Jiu e ridicol să stăruim, devreme ce oraşul şi Brânuşi aveau nevoie aici de o instituţie care să genereze management turistic cultural, nu hermeneutică preparată în aşa fel încât să anuleze rădăcinile pur româneşti ale creaţiei brâncuşiene.
Pentru că nu îl interesează şi nu are cine să-i spună, Cârciumaru nu ştie că tot o Fundaţie din Statele Unite ale Americii, condusă de Radu Varia, a ciopârţit Coloana Infinită vreme de un cincinal, în anii ’90. Întâi, pretextând că monumentul nu poate fi restaurat în ţară, s-a dat de ceasul morţii să îl exporte. Apoi, nereuşind, a îngăurit axul central şi mai multe module. Din greşeală, cupa unui excavator a avariat fundaţia. Ulterior, a cerut înlocuirea totală a stâlpului central. La vremea aceea, Wold Monuments Fund a alocat sprijin financiar, condiţionând, însă, să fie aplicate soluţiile lui Varia care anulau autenticitatea Coloanei.
Cârciumaru ar trebui să ştie că tot sub monitorizarea experţilor din Statele Unite ale Americii, a fost modificată aiuritor structura parcului Coloanei, obstacolându-se traseul iniţiatic către monument, şi au fost amplasate scări (!!!) înaintea Mesei Tăcerii, intervenţii contradictorii cu proiectul original al lui Brâncuşi.
Tot Radu Varia s-a zbătut ani în şir să impună un proiect de modificare urbanistică a Târgu Jiului, a cărui cheie nodală era mutarea Bisericii Sfinţii Apostoli de pe Calea Sacră a Artei Moderne. Motivul: ce să caute o biserică ortodoxă pe axa monumentelor, într-o vreme în care România trebuie golită de tot ce e românesc şi îndopată cu Coca Cola, manele turceşti şi telenovele sud-americane? Acum, născătorul proiectului clădirii de lângă Coloană, arhitectul româno – american Mihai Radu, şi el preşedinte de Fundaţie, vine şi el cu un plan amplu, ce ar urma să fie aplicat în următorii 30 de ani! România Liberă din 23 iunie a.c.: “Mihai Radu ne-a explicat că încă din 1999 a înţeles importanţa creării unei viziuni generale pentru tot ansamblul şi urbanismul oraşului Tg Jiu. Astfel că biroul său de arhitectură a pregătit un proiect de urbanism pentru o dezvoltare pe parcursul a 30 de ani, prin care se arătau care sunt fazele importante de dezvoltare urbanistică în primii 5 ani, în 15 ani şi în 30 de ani”. Oameni buni, aţi văzut vreunul proiectul pe 30 de ani de modificare a Târgu Jiului? Primarul nostru urmează să semneze demararea primei etape: anul viitor, în 3 luni, ca să nu ne dezmeticim, va răsări lângă Coloană un Centru de interpretare a lui Brâncuşi! Exact ce lipsea Ansamblului, din ce în ce mai sufocat într-un oraş care, sub Cârciumaru, s-a dezvoltat doar împotriva operei esenţiale a lui Brâncuşi, şi nu în consonanţă cu ea.
Dincolo de nevoia de a respira a Coloanei – nu întâmplător Brâncuşi a pus-o în acel câmp – este evident că demersul americanilor de finanţare a unui Centru de interpretare Brâncuşi (ceva mai hidos nu am auzit de foarte mult timp!) face parte din programul de dezrădăcinare a lui Bâncuşi şi de îndepărtare a lui de România. Multora nu le pică bine deloc originea românească a patriarhului sculpturii moderne. De unde nevoia de a-l interpreta. Aşa cum până de curând a fost interpretat Eminescu, scos sifilitic, nebun, jegos ş.a.m.d. Trebuie spus că, de mână cu francezii şi aprobaţi de Barbu Brezianu, experţii americani au încetăţenit în cercetarea brâncuşiologică tâmpenia conform căreia Brâncuşi a plecat cam tabula rasa din România, pe aici ar fi lucrat doar mulaje, pentru ca, ajuns la Paris în 1907, să vadă un bloc de marmură şi o daltă şi, la prima mână, fără niciun exerciţiu anterior în ţara de origine, să rezulte Sărutul. Concluzia: Brâncuşi s-a născut ca sculptor în Occident, ca efect al culturii şi civilizaţiei occidentale, în ciuda reminiscenţelor retograde cu care venise din România.
Dacă au ceva de spus, Elena Roată, Ion Mocioi, Zenovie Cârlugea, Iulian Cămui, Viorel Gârbaciu, Vasile Vasiescu, Aurel Antonie, Spiridon Popescu, Ion Popescu, Adrian Gorun, Marian Negrescu, Marius Marian Şolea, Ovidiu Popescu, Gheorghe Grigurcu, Eugen Velican, Gheorghe Gorun, Ion Cepoi, Paul Popescu, Mihai Ţopescu, Sorin Călugăriţa, Andra Dumitrescu, Andrei Novac, Doru Strâmbulescu şi alţii să spună sau să tacă aşa cum ne-au obişnuit majoritatea şi până acum.
Notă: 1. În articolul din septembrie am uitat să scriu că americanii vor monitoriza şi vor aproba tot ce se va întâmpla în clădirea de lângă Coloană, că fiecare înscris, album, carte, pliant emis din acea clădire va purta sintagma „recunoştinţă veşnică familiei Ertegun”, că, de fapt, americanii donează 1,2 milioane dolari pentru construirea unei clădiri aflate în proprietatea lor (!!!!!!!), că, după ce va fi gata clădirea americanilor, Cârciumaru va spune că e criză financiară şi va uni direcţia Brâncuşi cu Centrul de interpretare Brâncuşi, prin urmare, tot ce se va face de acum incolo în materie de Brâncuşi va fi sub control strict american.
2.Voi publica textul Memorandumului în câteva zile, deşi într-un oraş normal la cap, cu primar normal la cap şi funcţionari la Primărie normali la cap textul Memorandumului ar trebui să poată fi citit pe site-ul Primăriei Târgu Jiu, nu pe GORJNEWS.