Nepotism, corupție, taxe de protecție, lucrări întârziate și, cele mai multe dintre ele, de mântuială. Acestea sunt cuvintele cheie care descriu activitatea desfășurată în Gorj de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), fostă CNADNR. Cristian – Gheorghe Tudor, fiul șefului Secției Drumuri Naționale Târgu Jiu, Ion Tudor, imediat după ce a fost angajat chiar de tatăl său în subordinea lui, ca tehnician, și-a înființat o firmă, S.C. MEDIU SERV LOGISTIC S.R.L., la care figurează ca asociat unic și administrator, și prin intermediul căreia a încasat, din 2013 până în 2016, peste trei miliarde de lei vechi, pentru prestații mai degrabă fictive, de la companiile spaniole și italiene COLLINI LAVORI SpA, COMSA SAU și COPISA CONSTRUCTORA PIRENAICA, aflate sub contract cu CNAIR, chiar pe raza județului Gorj.
Toate lucrările executate de cele trei firme sunt mult întârziate. Cristian – Gheorghe Tudor, ca angajat al CNAIR, participă direct atât la evaluarea lor, cât și la elogierea lor publică. Cum așa? Simplu! Deși e un simplu tehnician, tatăl lui, Ion Tudor, ca șef al Secției Drumuri Naționale Târgu Jiu, l-a dotat cu mașină de serviciu, l-a împins în linia întâi a instituției, ca să aibă contact direct cu companiile respective și cu taxele lor de protecție, și, pe deasupra, l-a numit și purtător de cuvânt.
Deși lucrările derulate de cele trei firme sunt mult întârziate, Cristian – Gheorghe Tudor nu se sfiește să le elogieze săptămânal prestațiile, în emisiuni ale posturilor locale de radio și televiziune. De atfel, ca să fie bine și să nu fie rău, cele trei companii plătesc sume importante și către mare parte din presa locală. Deși Ziarul de Investigații GORJNEWS l-a petiționat încă din luna martie a.c. chiar pe directorul general al CNAIR, Ștefan Ioniță, în legătură cu aceste aspecte care au evidente conotații de natură penală, șeful suprem al CNAIR a mușamalizat tot și ne-a obstrucționat accesul la informații de interes public. Cristian – Gheorghe Tudor a continuat să încaseze, și să laude.
%%BANNER_468%%
Când a ajuns la noi zvonul că Cristian – Gheorghe Tudor ar încasa direct, în nume propriu, sume uriașe de la companiile spaniole și italiene aflate sub contract cu CNAIR n-am crezut o iotă, și ne-am spus că nu poate fi atât de nătâng, încât să facă treaba asta la vedere, prin firma proprie. Din păcate, lucrurile s-au confirmat. Dovezile de mai jos certifică nivelul de aroganță, cinism și nesimțire la care a ajuns, în Gorj, ”pătura superpusă” alcătuită din politruci, ca Ion Tudor, și din beizadelele lor, care beneficiază dintotdeauna de clauză de impunitate de la așa-zișii oameni ai legii. De altfel, trebuie spus că Ion Tudor este locotenent – colonel SRI în rezervă și că în ultimii ani a beneficiat de două avansări la excepțional, pentru ”merite deosebite”.
Așadar, în iulie 2013, Cristian – Tudor Gheorghe înființează la el acasă, într-o garsonieră din Târgu Jiu, S.C. MEDIUSERV LOGISTIC S.R.L., firmă care se ocupă, declarativ, de ”Alte activități profesionale, științifice și tehnice”. Ulterior, în 2017, firma este mutată în comuna Lelești, cel mai probabil la domiciliul lui Ion Tudor. În declarația de interese depusă în 2016, când a candidat din partea UDMR pentru un post de deputat, Cristian – Tudor Gheorghe își asumă faptul că e acționar unic la acea firmă.
Potrivit situațiilor financiare existente la nivelul Ministerului Finanțelor, din 2013 până în 2016 Cristian – Tudor Gheorghe a încasat următoarele sume:
1. de la COLLINI LAVORI SpA – 561.720.000 lei vechi
2. de la COMSA SAU – 1.406.410.000 lei vechi
3. de la COPISA CONSTRUCTORA PIRENAICA – 1.036.450.000 lei vechi
TOTAL: 3.004.580.000 lei vechi
Iată, spre exemplificare, sumele primite în cei trei ani de la COMSA SA … Pe coloana din stânga se poate vedea baza impozabilă, iar pe coloana din dreapta TVA-ul.
Semnificativ este faptul că, în cei trei ani, S.C. MEDIUSERV LOGISTIC S.R.L. a emis facturi doar către firme aflate sub contract cu CNAIR. Practic, este vorba de patru firme. Pe lângă cele trei deja menționate am mai identificat și S.C. SPECIALIST CONSULTING S.R.L., de la care a încasat în 2013 suma de 54.560.000 lei vechi.
Datele de mai jos sunt extrase de pe site-ul oficial al CNAIR.
COLLINI LAVORI SpA lucrează la varianta de ocolire a municipiului Târgu Jiu, care ar fi trebuit finalizată din 2016.
Din ultima analiză de stadiu postată pe site-ul CNAIR în septembrie a.c., se arată s-a realizat doar 35,11 % din lucrare, printre cauze enumerându-se și ”mobilizarea deficitară a antreprenorului”. Totuși, de dimineața până seara, de la Cristian – Tudor Gheorghe, purtător de cuvânt al Secției Drumuri Naționale Târgu Jiu, aflăm altceva: că lucrările merg ca unse și că firma constructoare este fără de pereche. În realitate, totul decurge atât de prost încât din 02 august a.c. CNAIR a suspendat contractul de servicii de supervizare, dar Tudor jr. n-a suflat nicio vorbă despre asta.
COMSA S.A.U. trebuia să finalizeze din 2016 modernizarea DN 66, pe segmentul Rovinari – Bumbești Jiu. Încă se lucează la parcări, deși pe site-ul CNAIR scrie că lucrarea e recepționată din 22.06.2017.
Tot în 2016 trebuia să finalizeze și COPISA CONSTRUCTORA PIRENAICA S.A. modernizarea DN 66 pe segmentul Bumbești Jiu – Rovinari.
Ultima analiză de stadiu relevă să s-a realizat 87,5 % din lucrare.
Desigur că, după publicarea acestei investigații, reprezentanții CNAIR vor spune că Cristian – Gheorghe Tudor e doar un tehnician care n-a avut în viața lui contact direct cu cele trei firme și n-a participat la evaluarea activității lor. Anticipând astfel de poziții publice, le demontăm de pe acum.
Site-ul oficial al Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Craiova arată că printre principalele atribuții ale instituției se numără și ”asigurarea calitatii si controlului tehnic al calitatii”.
În timp ce încasa miliarde de la cele trei firme, știindu-se fiu de locotenent colonel SRI în rezervă și beneficiar de clauză de impunitate, Tudor jr. își posta selfie-ul pe facebook, și se lăuda că este ”în ședință de progres, la sediul constructorului”.
Fost director de investiții pe regionala Craiova a CNADNR, până în martie 2016, Alin Mihăiță Goga, a declarat pentru GORJNEWS următoarele: ”Domnul Cristian Tudor a fost desemnat de tatăl său, Ion Tudor, care era şi este încă şeful Secției Drumurilor Naționale de la nivelul județului Gorj, aflată în subordinea directă a DRDP Craiova, să se ocupe de supravegherea acestor lucrări. Precizez că la toate şedințele la care am participat pe aceste şantiere cu firmele constructoare, participa şi domnul Cristian Tudor, ca reprezentant local al CNADNR.”
Poziția domnului Goga este extrem de tranșantă: ”Din datele prezentate de dumneavoastră, raportat la legislația în vigoare, este în mod evident un grav conflict de interese, de natură penală, compania de drumuri CNAIR, fostă CNADNR, fiind prejudiciată atăt ca imagine, cât şi direct cu acele sume de bani care au ajuns în final să fie decontate de ea pe aceste lucrări!” Practic, Goga susține că facturile emise de Cristian – Tudor Gheorghe au fost înaintate spre decontare de firmele spaniole și italiene către CNADNR, care n-a avut nimic de obiectat!
Pentru a-și putea derula lucrările, cele trei firme aveau nevoie de autorizații de mediu. Acestea au fost emise de Agenția pentru Protecția Mediului Gorj, cu condiția măsurării nivelului de zgomot și a pulberilor sedimentabile generate pe șantiere. Aceste măsurători erau realizate, la prețuri infime, tot de APM. Din documentele obținute de noi de la această instituție rezultă că, pentru cele trei miliarde, Cristian – Gheorghe Tudor nu s-a spetit deloc cu munca. Practic, firma lui doar a emis comenzi de executare a acelor măsurători, către APM, care ar fi putut fi la fel de ușor emise chiar de firmele spaniole și italiene beneficiare. De asemenea, Tudor jr. i-a transportat pe specialiștii APM la locurile de efectuare a măsurătorilor, dar cel mai probabil cu mașina de serviciu pusă la dispoziție de tatăl lui, șeful Secției Drumuri Naționale Târgu Jiu.
Iată un document prin care COLLINI cere APM să-i comunice rezultatele măsurătorilor nu direct, ci prin Cristian – Gheorghe Tudor, încercându-se astfel să se justifice artificial sumele imense plătite către S.C. MEDIUSERV LOGISTIC S.R.L.
Tarifele practicate de APM, conform normativelor în vigoare, sunt infime, dar din situațiile financiare aflate în posesia noastră rezultă că au fost plătite nu de Cristian – Gheorghe Tudor, ci de firmele spaniolee și italiene.
Iată cum arată și o comandă de efectuare de măsurători, emisă de firma lui Cristian – Gheorghe Tudor …
Deși GORJNEWS l-a petiționat încă din luna martie a.c. chiar pe directorul general al CNAIR, Ștefan Ioniță, în legătură cu aceste aspecte care au evidente conotații de natură penală, șeful suprem al CNAIR a mușamalizat tot și ne-a obstrucționat accesul la informații de interes public. Cristian – Gheorghe Tudor a continuat să încaseze, și să laude.
Iată solicitarea noastră de informații publice …
Răspunsul semnat de directorul general Ioniță este halucinant și conceput în așa fel încât să descurajeze orice militant de societate civilă.
Obstrucționați în accesul nostru la informații de interes public, i-am înaintat ulterior directorului general al CNAIR o reclamație administrativă, din care cităm:
”Din cuprinsul solicitării noastre de informații publice rezultă explicit suspiciunea implicării cel puțin a unuia dintre angajații dvs. în săvârșirea de fapte infracționale, în dubla calitate de angajat al CNAIR și de întreprinzător privat care execută prestații contra cost pentru firme aflate sub contract cu CNAIR, la evaluarea cărora participă direct.
Din răspunsul formulat de dvs. rezultă tendința evidentă de tăinuire și de mușamalizare a aspectelor semnalate de noi, cu bună credință.”
Din păcate, la această reclamație administrativă n-am mai primit niciun fel de răspuns.
În ultimii ani, Cristian – Gheorghe Tudor a avut abilitatea de a-și atrage nu numai susținerea tatălui său. Iată-l, de pildă, lângă Alin Emanoil Dumitru Golumbeanu, fost trezorier al PSD Dolj, fost director tehic şi apoi regional al DRDP Craiova, care a nășit toate combinațiile financiare derulate cu și pe drumurile Oltteniei. Golumbeanu este finul lui Claudiu Manda, actualul șef al Comisiei Parlamentare de Control SRI. În prezent, Golumbeanu conduce Drumurile Județene Dolj, structură aflată în subordinea Consiliului Județean Dolj.
Astfel de practici aberante, cinice, nesimțite și penale, prin care beizadelele unor sus-puși încasează la vedere taxe de protecție de la companii străine aflate sub contract cu statul, pe care le mai și evaluează direct, contrastează cu destinul copiilor de oameni de rând, care sunt condamnați fie să plece din țară, fie să se înroleze slugi la beizadelele cu sânge albastru și clauză de impunitate, ori să fie batjocoriți la tot felul de concursuri de angajare în instituții publice, la care trebuie să știi doar răspunsul corect la eterna întrebare: ”cine te recomandă?”
În loc de epilog, iată beizadeaua cu sânge albastru, în plin exercițiu al funcțiunii de ”miez” al Secției Drumuri Naționale Târgu Jiu, în dialog ”civilizat” cu niște oameni de rând …